آموزش دلفی

تاریخچه زبان دلفی

کلمه دلفی به چه معناست ؟

دلفی در اصل پروژهٔ تحقیقاتی محرمانه‌ای بود در Borland که منجر به محصولی شد که AppBuilder نامیده می‌شد. کمی قبل از اولین انتشار AppBuilder از طرف Borland، Novell AppBuilder منتشر شد، که Borland را در نیاز اسمی جدید رها کرد. بعد از تلاش‌های بسیار بالاخره نام دلفی غلبه کرد. توسعه دهنده Danny Thorpe که نام دلفی را با مرجع Oracle at Delphi انتخاب کرد. یکی از اهداف اصلی دلفی تأمین اتصال پایگاه داده با برنامه‌نویس به عنوان یک ویژگی کلیدی بود و بستهٔ پایگاه داده‌ای رایج در آن زمان Oracle database بود؛ بنابراین «اگر می‌خواهید با Oracle صحبت کنید، به دلفی بروید. (البته این یک ضرب‌المثل قدیمی یونانی است)» همین‌طور که توسعه ادامه یافت، نام بر آنها رشد کرد و حمایت Borland نیزاز نام دلفی بیشتر شد.

دورهٔ بعدی تولیدکنندگان

Anders Hejlsberg، معمار اصلی دلفی و Turbo pascal، در سال 1996 تحت استخدام Microsoft درآمد، جایی که او یک مهرهٔ کلیدی بود در تولید قالب‌های گرافیکی Microsoft.NET و منجر به طراحی هر دوی Java با گرایش J++ و C# شد. Chuck Jazdzewski، کسیکه دانشمند رئیس و معمار در تکنولوژی دلفی Borland بود، در سال 2004 Borland را ترک کرد و به Microsoft پیوست. Danny Thorpe، دانشمند رئیس در آن موقع در 2005 به Google پیوست و در 2006 به Microsoft پیوست.

 

دلفی یک محیط نرم‌افزاری توسعه یافته برای برنامه‌های مخصوص ویندوز مایکروسافت است.
این محیط همیشه پشتیبانی شده‌است برای توسعهٔ برنامه‌های کاربردی پنجره‌ای محلی توسط زبان برنامه‌نویسی دلفی، به علاوه توسعهٔ Opject Pascal.

تاریخچه زبان دلفی

دلفی نام یک زبان برنامه نویسی است که محصولی از شرکت بین المللی بورلند بود
که بعدا به شرکت CodeGear  وسپس به (Embarcadero) امبارکادرو فروخته شد
دلفی در واقع یک کامپایلر پاسکال است. دلفی نسل جدید کامپایلر های پاسکال است که شرکت Borland از زمان ایجاد اولین نسخه پاسکال توسط Andres Hejlsberg در 15 سال پیش به بازار عرضه کرد.

برنامه نویسی به زبان پاسکال در سالیان سال از استواری و ثبات، زیبایی و ظرافت و البته سرعت بالای کامپایل سود برده است. دلفی هم از این قاعده مستثنی نیست.

کامپایلر دلفی ترکیبی از بیش از چند دهه تجربه طراحی کامپایلر پاسکال و معماری بهبود یافته کامپایلر های 32 بیتی است. اگرچه قابلیت های کامپایلرها با گذشت زمان پیشرفت قابل توجهی داشته است ولی سرعت آن چندان کاهش نیافته و همچنان از سرعت بالایی برخوردار است. به علاوه استحکام و قدرت کامپایلر دلفی معیاری برای سنجش دیگر کامپایلر هاست.

در اینجا به بررسی تفصیلی روند حرکتی دلفی در هر یک از نسخه های آن می پردازیم و مشخصات مهم آن را بررسی می کنیم.

Turbo Pascal و Borland Pascal کامپایلرهای ۱۶بیت با کد محلی ارزان قیمتی بودند. آنها در طی سال‌ها تجدید چاپ شدند، و در اصل برای تولید برنامه‌های نمایش متن استفاده می‌شدند.
وقتی استفاده از رابط‌های گرافیکی کاربر توسط ۳٫۱Microsoft Windows حمایت شد،
استفاده از Borland Pascal تکمیل شده به عنوان زبان زیر مجموعه معرفی شد.

 

سال 1995 – Delphi-1

در زمان استفاده از سیستم عامل DOS برنامه نویسان مجبور بودند از بین زبان پر قدرت ولی کم سرعت Basic و زبان کارآمد ولی پیچیده و نامفهوم Assembly یکی را انتخاب کنند. پاسکال با ارائه یک زبان ساخت یافته و یک کامپایلر سریع و کم نقص این شکاف را پرکرد. برنامه نویسان Windows 3.1 هم با تصمیم گیری مشابهی رو برو شدند. یکی زبان قدرتمند و سنگین ++C و یکی زبان ساده و محدود کننده Visual Basic .

ارائه Delphi-1 در این مورد هم راه حل خوبی برای برنامه نویسان بود. دلفی مجموعه متفاوتی برای برنامه نویسی بود . طراحی و توسعه برنامه های کاربردی، ایجاد DLL ها، پایگاههای داده و … که یک محیط ویژوال وسیع را تشکیل می داد. Delphi-1 اولین ابزار برنامه نویسی ویندوز بود که محیط طراحی ویژوال، کامپایلر بهینه کد برنامه و دسترسی قوی به پایگاههای داده را در یک جا جمع کرد که آن را به یکی از بهترین ابزارهای روش نوین توسعه سریع نرم افزار (Rapid Application Development) تبدیل کرد. این مجموعه قدرتمند باعث شد که در همان زمان بسیاری از برنامه نویسان زبانهای دیگر به Delphi روی بیاورند و این موفقیت بزرگی برای Borland به حساب می آمد. همچنین بسیاری از برنامه نویسان پاسکال دلفی را ابزاری یافتند که توسط آن هم از توانایی و تجربه خود در برنامه نویسی پاسکال استفاده می کردند و هم توانایی کار در ویندوز را به دست آوردند. همچنین زبانی که در آن زمان با نام پاسکال شیئی (ObjectPascal) در دانشگاهها ایجاد شده بود یک زبان بسیار خشک و محدود کننده بود که اصلاٌ حالت کاربردی پیدا نکرد.

ویژگیهای دلفی مثل طراحی ظاهری حساب شده و کاربر پسند آن باعث شد که زبان پاسکال شیئی عملاٌ از رده خارج شود. تیم طراحی VB در Microsoft قبل از حضور دلفی هیچ رقیب مهمی برای خود نمی دید. VisualBasic در آن زمان زبانی نا کارآ ، کم سرعت و کند ذهن بود. Visual Basic 3 در عمل اصلا توانایی رقابت با Delphi-1 را نداشت. در این سال شرکت Borland گرفتار یک سری مشکلات قضائی با شرکت Lotus بود که در نهایت هم متخلف شناخته شد. همچنین درگیری مشابهی هم با Microsoft بر سر تلاش در تغییر دادن فضای نرم افزار های Microsoft پیدا کرد. همچنین Borland مشغول طراحی و فروش طرح Quatro به شرکت Novell و طراحی پایگاه های داده dBase و Paradox بود که با استقبال قابل توجهی مواجه نشد.

در این زمان که Borland مشغول فعالیتهای قضایی و تجاری بود Microsft توانست گوی سبقت را از Borland برباید و قسمت اعظم بازار ابزار های برنامه نویسی تحت Windows را در اختیار بگیرد و سعی می کرد تا این طرز فکر را اشاعه دهد که چون Windows را طراحی کرده صلاحیت و توانایی تهیه بهترین ابزار های برنامه نویسی تحت آن را نیز در دست دارد. در این شرایط Borland با عرضه Delphi و نسخه جدید ++Borland C سعی کرد خدشه ای در فرمانروایی Microsoft وارد کند و سهمی در بازار بزرگ این محصولات داشته باشد.

سال 1996 – Delphi-2

دلفی 2 ، یک سال بعد منتشر شد، که از طرف محیط Windows 32بیتی حمایت می‌شد و استفاده‌های مختلفی از C++ به عنوان یک زبان زیرمجموعه می‌نمود؛ و C++ Builder چند سال بعد دنبال شد.

یک سال بعد Delphi-2 تمام مزایای نسخه قبلی را تحت سیستم های جدید 32 بیتی (Windows 95,Windows NT) ارائه داد. همچنین Delphi-2 با ارائه خصوصیات اضافه و کارکرد های قویتری نسبت به Delphi-1 توانایی های خود را افزایش داد. (ازجمله ارائه کامپایلر 32 بیتی که سرعت بالایی به نرم افزار ها می بخشید، کتابخانه بزرگ و کاملی از اشیای مختلف، شیوه جدید و تکامل یافته ای برای اتصال به پایگاه های داده مختلف، ادیتور پیشرفته، پشتیبانی از OLE ، توانایی وراثت در فرمهای ویژوال و سازگاری با پروژه های 16 بیتی Delphi-1 ). Delphi-2 به معیاری برای سنجش و مقایسه همه ابزارهای توسعه نرم افزار در آن زمان تبدیل شد.

در آن زمان با ارائه سیستم 32 بیتی Windows95جهش بزرگی در سیستم عامل Windows رخ داد و Borland بسیار مشتاق بود که Delphi را به بهترین ابزار برنامه نویسی سیستم جدید تبدیل کند. نکته این که در آن زمان به منظور تاثیر در افکار عمومی و تاکید بر قدرت Delphi در سیستم عامل 32 بیتی قرار بود که نرم افزار با نام جدید Delphi 32 به بازار عرضه شود ولی در آخرین مراحل به خاطر اینکه نشان دهند این زبان زبانی رشد یافته و تکامل یافته نسخه قبلی یعنی Delphi1 است نام Delphi2 را برای آن انتخاب کردند.

Microsoft تلاش کرد که با Visual Basic 4 با Delphi مقابله کند ولی از ابتدا کیفیت پایین آن و ضعف آن در انتقال برنامه های 16 بیتی به سیستم 32 بیتی و بروز اشکالات ساختاری در طراحی آن موجب شکست زودهنگام Visual Basic 4 شد. در این زمان هنوز تعداد زیادی از برنامه نویسان به Visual Basic وفادار بودند. Borland هنچنین روشها و ابزارهای قدرتمندی همچون PowerBuilder برای طراحی نرم افزار های Client/Server ارائه داد ولی Delphi هنوز آن قدر قدرتمند نشده بود که بتواند نرم افزارهایی که جایی در بین توسعه گران پیدا کرده اند را براندازد.

رئیس طراحی دلفی آندرس هجلسبرگ بود، کسیکه Turbo Pascal را توسعه داد. او در سال ۱۹۹۶ به Mhcrosoft رفت تا روی C# کار کند.

سال 1997 – Delphi-3

از زمان تهیه و توسعه Delphi-1 تیم توسعه Delphi در فکر گسترش و ایجاد یک زبان قدرتمند جهانی بود. برای Delphi-2 این تیم تمام نیروی خود را صرف اعمال مربوط به انتقال تواناییها و کارکرد ها به سیستم 32 بیتی و همچنین اضافه کردن خصوصیات Client/Server و پایگاه داده کرد. در زمان تهیه Delphi-3 تیم توسعه فرصت لازم برای گسترش مجموعه ابزار موجود را یافت و در این راستا کیفیت و کمیت ابزارهای Delphi بهبود یافت. به علاوه راه حل هایی برای مشکلات عمده و قدیمی برنامه نویسان تحت ویندوز ارائه شد. به ویژه استفاده از برخی فناوری های پیچیده و نا مفهوم (مثل COM و ActiveX وتوسعه نرم افزار های تحت Web وکنترل پایگاههای داده چند کاربره). روش نمایش کد برنامه همچنین توانایی کامل کردن خودکار کد (Code Completion) عملیات کد نویسی را راحت تر کرد. ضمن این که همچنان در بیشتر موارد اساس و متدولوژی برنامه نویسی مانند Delphi1 بود و بر پایبندی به قوانین اصولی Pascal تاکید می شد.

در این زمان رقابت شرکت های تولید کننده ابزار های برنامه نویسی بسیار تنگاتنگ شده بود. Microsoft با ارائه Visual Basic 5 به پیشرفت های خوبی دست یافت ازجمله پشتیبانی قوی از COM و ActiveX و ایجاد برخی خصوصیات و تغییرات کلیدی و اساسی در کامپایلر VB. ضمن این در همین سال Borland با پشتوانه قوی Delphi و با استفاده از ساختار موفق آن ابزارهای دیگری همچون Forte و BC++ Builder به بازار عرضه کرد.

تیم Delphi در زمان طراحی Delphi-3 چند تن از اعضای کلیدی خود را از دست داد. Andres Hejlsberg معمار اصلی Delphi در اقدام غیر منتظره ای Borland را ترک کرد و تصمیم گرفت به رقیب دیرینه یعنی Microsoft بپیوندد. اما حرکت تیم Delphi متوقف نشد و معاون Hejlsberg که سالها تجربه همکاری با او را داشت توانست رهبری این تیم را به خوبی در دست بگیرد. همچنین مسئول فنی تیم (Paul Gross) هم در اقدام مشابهی به گروه Microsoft ملحق شد. این تغییرات بیشتر به خاطر اختلافات شخصی بین افراد تیم بود و نه به خاطر مسائل حرفه ای.

سال 1998 – Delphi-4

Delphi-4 بیشتر بر روی راحتتر کردن کار با دلفی متمرکز شد. مرورگر روال ها (Module Explorer) بهبود یافت و مرور و ویرایش Unit ها را راحت تر کرد. کنترل کد و کامل کردن خودکار کلاسها این فرصت را به کاربر داد که فکر و زمان خود را روی ساختار اصلی برنامه بگذارد و در وقت صرفه جویی کند. طراحی رابط کاربر هم کاملاٌ عوض شد و بهبود یافت و اشکال زدا (Debugger) نیز پیشرفت قابل توجهی داشت. Delphi-4 قابلیتهای برنامه نویسان را در استفاده از تکنولوژیهای چند منظوره خارجی مثل MIDAS ، DCOM ، MIS و Corba افزایش داد.

در این سال Delphi جایگاه خود را در رقابت با دیگران مستحکم کرده بود و کم کم به سمت دست یابی به سودآوری مالی مورد نظر خود پیش می رفت. در واقع در این زمان بود که حاصل کار سنگین چند ساله تیم نمایان می شد. بعد از سالها آزمایش Delphi شهرت و محبوبیت خاصی پیدا کرد و دیگر برنامه نویسان Delphi توانایی جدا شدن از آن را نداشتند. در این زمان Borland به کار سوٌال برانگیزی دست زد و به منظور تبلیغ بیشتر و برتری در جنگ روانی با دیگر شرکتها نام Inprise را برای فعالیتهای تجاری خود برگزید.

ابزار های مربوط به فن آوری Corba را گسترش داد تا راه جدیدی برای سودآوری ایجاد کند. برای موفقیت در این زمینه Corba نیاز به رابط کاربر قدرتمندی داشت که در کنار توانایی های آن کار کردن با آن نیز راحت باشد. دقیقاٌ همان کاری که در سالهای قبل در مورد COM و برنامه نویسی تحت Web انجام شده بود و به موفقیت دست یافته بود. با این وجود بنا به دلایل مختلفی این گسترش و توسعه Corba هیچ وقت تکامل و موفقیتی که مورد نظر بود را به دست نیاورد و بر خلاف تبلیغات و سرمایه گذاری های انجام شده فن آوری Corba تنها توانست نقش کوچکی در روند رو به جلوی Delphi ایفا کند.


سال 1999 – Delphi-5

Delphi-5 در برخی زمینه ها پیشرفت های قبلی را ادامه داده است. اولاٌ مسیری را که Delphi-4 با اضافه کردن ویژگیهای زیادی شروع کرده بود ادامه داد. Delphi-4 باعث شد کارهایی که قبلاٌ به صرف وقت زیادی احتیاج داشت بسیار سریعتر انجام شود. Delphi به شکل امیدوار کننده ای به برنامه نویس این امکان را می دهد که بیشتر به برنامه ای که میخواهد بنویسد توجه کند و نه به قواعد برنامه نویسی و نوشتن کد های تکراری و خسته کننده. این ویژگیهای سودمند شامل رابط کاربر بهبودیافته و سیستم اشکال زدایی(Debugger) توانمند ، امکانات برنامه نویسی تیمی و ابزار های ترجمه می شود.

ثانیا Delphi-5 خصوصیات جدیدی را در بر می گیرد که توسعه برنامه های تحت وب را واقعاٌ راحت کرده است. این ویژگیها شامل طراح اشیای مربوط به ASP برای ساختن صفحات (Active Server Page)، اشیایی موسوم به Internet Express برای پشتیبانی از XML و خصوصیات جدید MIDAS که آن را به یک ابزار همه کاره در پایگاه های داده تحت Web تبدیل کرد. در نهایت با صرف وقت ، هزینه و صبر زیاد توانست Delphi-5 قدرتمند را عرضه کند. این فعالیت مدتها به طول انجامید و قبل از عرضه عمومی، Delphi5 بارها در بازبینی ها و آزمایشهای داخلی قسمتهای مختلف آن تغییر کرد و بهبود یافت.

Delphi-5 در نیمه دوم سال 1999 به بازار عرضه شد و به نفوذ و تسلط بر بازار ادامه داد. در این زمان Visual Basic که کم کم به عضوی تحقیر آمیز برای Microsoft تبدیل می شد هم با پیشرفتهایی توانست در رقابت دوام بیاورد و از صحنه خارج نشود. در اقدام درست و به جایی نام Inprise دوباره به Borland بازگشت. این اقدام از سوی طرفداران و مشتریان قدیمی Borland با استقبال خوبی مواجه شد.

سال 2001 – Delphi-6

در هنگام تهیه Delphi-6 ساختار Delphi در زمینه های مختلف شکل گرفته بود و به یک تکامل نسبی رسیده بود. این مسئله باعث شد که تیم طراحی بتواند وقت خود را بر روی طرحی که مدتها تنها در حد یک نظریه بود بگذارد و آن را بسیار زودتر از آن که انتظار می رفت عملی کند: گام نهادن به محیط های فراتر از Windows . بیشتر نیروی توسعه گران Delphi در این مدت صرف رهانیدن Delphi از بند Windows شد که این خود در درجه اول مبارزه ای آشکار با سلطه Microsoft بود و ثانیاٌ راه برنامه نویسان را به سوی فضا های دیگر برنامه نویسی باز کرد. در ابتدا این عمل ریسک بزرگی بود و بیم آن می رفت که جایگاه Delphi در Windows هم به خطر بیفتد ولی در نهایت به نقطه رشد و قوتی بدل شد که Delphi را به یکی از بهترین ابزار برنامه نویسی Multi Platform تبدیل کرد.تکنولوژی CLX روالهای مختلف Delphi را با Kylix (عضو جدید خانواده Borland که در فضای Linux کار می کند) به اشتراک گذاشت و استفاده از سیستم بایت Java باعث شد که Delphi حتی از قید سخت افزار هم رها شود.

در سال 2001 لینوکس Kylix منتشر شد. این نسخه نقد شده و با کیفیت پایین ارزیابی شد و به خوبی فروش نرفت و بعد از نسخهٔ سوم از رده خارج شد. برای حمایت هم‌زمان از Windows و Linux به منظور ارتقای پایگاه‌های گذار تلاش شد، و نسخهٔ پایگاه گذاری از VCL که به عنوان CLX شناخته می‌شد در 2002به همراه دلفی 6  منتشر شد. این تلاش‌ها برای تکنولوژی CLX بیهوده شد و به همراه متروک شدن Kylix، CLX هم از میان رفت. از آنجایی که نسخه 1٫0 ارتقای پایگاه داده باقی‌ماندهٔ یکی از قوی‌ترین نقاط دلفی است. کتابخانه مؤلفهٔ دیداری (VCL) شامل کتابخانهٔ بزرگی از پایگاه داده کنترل‌های آگاه است، و پایگاه داده به مؤلفه‌ها دسترسی دارد. موتور پایگاه داده Borland پایگاه دادهٔ اصلی لایهٔ اتصال بود، و تنها انتخاب در نسخه‌های اولیهٔ دلفی بود، اگرچه الآن به ندرت استفاده می‌شود، اما آخرین نسخه به عنوان یکی از اختیارات قابل نصب در BDE وجود دارد.

سال 2002 – Delphi-7

دلفی۷ که در اوت 2002 منتشر شد، تبدیل به نسخهٔ استانداردی شد که بیشتر از دیگر نسخ ساده توسط توسعه دهندگان استفاده شد، و تا این تاریخ نیز استفادهٔ مؤثری از آن می‌شود. این نسخه قابلیت حمایت از قالب‌های Windows XP، و حمایت‌های بیشتری را نیز برای ساختن برنامه‌های تحت web اضافه کرده‌است. همچنین آخرین نسخهٔ دلفی بود که بدون فعال سازی قابل استفاده بود. این خصوصیت ثبت اختیاری دارد که می‌توان از آن صرف نظر نمود. دلفی 7 یکی از پر طرفدارترین IDEها است که توسط Borland تولید شده‌است، که به خاطر پایداری، سرعت و نیاز کم به سخت‌افزار است. به هر حال، در تمام نسخه‌های دلفی مقدار زیادی از خطاهای شناخته شده وجود دارد که Borland آنها را برطرف نکرده‌است. وظیفهٔ برطرف کردن این خطاها در انجمن دلفی باقی‌ماند. دلفی 8 در دسامبر 2003 منتشر شد، که تنها .NET منتشر شده بود و به کاربران اجازه می‌داد اشیاء دلفی با کد پاسکال را به .NET CIL کامپایل کنند. این همچنان مهم بود که IDEهای خود را برای اولین بار تغییر دهد، از نوع IDE پنجرهٔ چندگانه متغیر در روی میز کار(desktop) به نوع دیدن و احساس کردن شبیه Microsoft’s Visual Studio.NET. HDEهای جدید هنوز لایهٔ پنجره‌های «Classic Undocked» را به عنوان Option در دسترس دارند.

سال 2003 – Delphi-8

دلفی 8 در دسامبر 2003 منتشر شد، یک دات نت فقط آزاد که اشیاء دلفی با کد پاسکال وارد شده به دات نت CIL؛ محیط برنامه نویسی برای این منظور بازنویسی شد. محیط برنامه نویسی به یک رابط لنگر انداخت (called Galileo) شبیه به Studio.NET ویژوال مایکروسافت تغییر داد. دلفی 8 بسیار [توسط چه برنامه نویسان] برای کیفیت پایین آن و عدم توانایی آن برای ایجاد برنامه های بومی (های Win32 کد API / x86 را) مورد انتقاد قرار گرفت. عدم توانایی در تولید برنامه های بومی تنها به این نسخه قابل اجرا است. قابلیت در نسخه بعدی (دلفی 2005) دوباره بازسازی شد.

سال 2005 – Delphi-9

نسخهٔ بعدی، دلفی 2005 (دلفی۹)، شامل ارتقای Win32 و .NET در یک IDE ساده، که تعهدات Borland را برای کاربران Win32 تکرار کرد. دلفی 2005 شامل فرصت انجام طراحی بوسیله ترک داده در پایگاه داده‌است. همچنین شامل ID پیشرفته‌است و در متن برنامه for را نیز اضافه کرده‌است (شبیه foreach برای C#). به هر حال، به خاطر بعضی از خطاها مورد انتقاد قرار گرفت. هردوی دلفی۸ و دلفی 2005 مشکلات پایداری را در هنگام اجرا شدن دارند، که فقط تا اندکی در service packها بر طرف شده‌اند. بعدها در سال 2005 دلفی 2006 منتشر شد و مدل ارتقا یافته‌ای از C# و Delphi.NET ،DelphiWin32 و C++ را در IDE ساده‌ای ترکیب کرد. از دلفی 8 یا دلفی 2005 وقتی که اجرا می‌شد پایدارتر بود، و حتی توسط انتشار بسته‌های خدماتی و برطرف سازی اساسی مشکلات پیشرفته تر شد. در 8 فوریه سال 2006 Borland اعلام کرد که به دنبال خریداری برای IDEهایش و خط پایگاه داده‌ای محصولاتش است، که شامل دلفی برای تأکید بر خط ALM است. اخبار دلگرم کننده‌ای برای کاربران باقی‌مانده آمد.

در 6 سپتامبر سال 2006 ابزار ارتقا دهندهٔ گروهی (اسم شرکتی که هنوز از بین نرفته) شرکت نرم‌افزاری Borland نسخه‌های تک زبانه از Borland developer studio را منتشر کرد، که به نام مشهور Turbo بازگشت. محصول مجموعهٔ Turbo شامل Turbo Delphi برای Win32 ،Turbo Delphi برای .NET، Turbo C++، و Turbo C# است. هر نسخه در دو ویرایش در دسترس است:

Explorer(نسخه‌ای که Download آن رایگان است) و Professional(با قیمت ارزانتر US$899 برای کاربران جدید؛US$399 برای نو سازی) نسخه‌ای که دسترسی به هزاران مؤلفهٔ شخص ثالث را امکان‌پذیر می‌کند. بر خلاف نسخه‌های شخصی قبلی دلفی، ویرایش‌های جدید Explorer می‌توانند برای گسترش‌های تجاری قابل استفاده باشند.

در 14 نوامبر سال 2006 Borland اعلام کرد که ترجیح می‌دهد که فروش ابزار توسعهٔ گروهی متوقف و به به شرکت فرعی مستقلی با نام CodeGear تبدیل شود.

سال 2006 – Delphi-10

در سال 2005 دلفی 2006 (دلفی 10، بورلند توسعه استودیو 4.0) منتشر شد و مدل توسعه یافته C # و Delphi.NET، DelphiWin32 و C ++ (پیش نمایش در هنگام آن ارسال شده، اما در سرویس پک 1 با ماندگاری بیشتری نمایش داده شد) در یک Ide مستقل . این بسیار نسخه با ثبات تر دلفی 8 یا دلفی 2005 در زمان اجرا بود ، و حتی بعدا با انتشار سرویس پک و برطرف سازی مشکلات اساسی مشکلات بهبود یافته بودن.
در 6 سپتامبر 2006 ابزار ارتقا دهنده گروهی شرکت نرم افزاری Borland نسخه های تک زبان از اجزای استودیو توسط Borland Developer، را به بازار ارایه داد تا با قیمت های کمتر از نسخه های کامل دردسترس عموم یا قیمت های ارزان تر قرار گیرد

سال 2007 – Delphi-11

دلفی 2007 ، اولین نسخهٔ CodeGear، در 16مارس 2007 منتشر شد. در ابتدا ماهیت Win32 منتشر شد، قبل از اینکه ماهیت.NET از دلفی 2007 منتشر شود، به عنوان بخشی از محصول CodeGear RAD Studio 2007 . ویژگی‌های جدید شامل حمایت از ساخت MS و ارتقای کتابخانه مؤلفه دیداری برای Windows vista است. CodeGear هم چنین DBX4 را به عنوان نسخهٔ بعدی dbExpress معرفی کرد. برای اولین بار دلفی می‌توانست از اینترنت Download و با اجازه‌نامه فعال سازی شود. نسخه‌های بین‌المللی از دلفی 2007 همزمان به انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ژاپنی پیاده‌سازی می‌شد. RAD Studio 2007 که شامل .NET وC++Builder development می‌شود، در 5 سپتامبر 2007 منتشر شد.

دلفی 2007 ، نسخه 11 ، همچنین توسعهٔ در C++ برای پایگاه‌های ویندوز مایکروسافت 32 بیتی، و در دلفی و C# برای پایگاه‌های Microsoft.NET را پشتیبانی می‌کند.

دلفی Prism توسط RemObject نرم افزار توسعه داده شد و توسط Embarcadero از 2008 توزیع به جای Delphi.NET مورد استفاده قرار گرفت
این ترکیبی از کامپایلر دات نت عمدتا سازگاربادلفی (بدون RTL یا VCL) RemObjects، یک نسخه از مایکروسافت ویژوال استودیو شل بدون C # و یا پشتیبانی VB، و برخی از فن آوری امبارکادرو مانند کند dbExpress است.
cross-platform پلت فرم قادر است تا پشتیبانی کامل از کتابخانه های مونو دات نت است

Prism  یک خط محصول جداگانه با نسخه های جدید است. دلفی XE2 Prism در مورد همان زمان به عنوان دلفی XE2 منتشر شد.

سال 2009 – Delphi-12

نسخه، دلفی 2009 (با نام کد شدهٔ Tiburón)، خیلی از ویژگی‌های جدید مثل کار دوبارهٔ به صورت کامل روی VCL و RTL برای حمایت کامل از Unicode، و روش‌های کلی با نام مستعار (برای هردوی Win32 native و .Net development) را اضافه کرد.

دلفی 2009 ، نسخهٔ 12، یعنی آخرین نسخهٔ آن که در آگوست سال 2008 منتشر شد، حمایت از Unicode برای VCL و IDE را به خوبی ویژگی‌های کامپایلر جدید (روش‌های عمومی و تخلصی) به برنامه اضافه کرد و IDE همراه اولین نسخه از مدیریت منابع و مدیریت بازرسی و نگهداری پروژه به خوبی پیکر بندی‌های ساخت تعریف شدهٔ کاربر آسان کرد. دلفی در اصل برای توسعهٔ برنامه‌های روی میزی و پایگاه‌های داده‌ای سازمانی استفاده می‌شود، اما ابزار توسعهٔ نرم‌افزاری با هدف کلی تری که مناسب با اکثر پروژه‌های نرم‌افزاری است، می‌باشد. به همراه کتابخانه‌های ضمیمه شدهٔ بیشتر، امکان بهتری برای پروژه‌های تحت شبکه فراهم شده‌است. دلفی در نسخه‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوتی گسترش یافته‌است: شخصی (فعلاً در دسترس نیست)، حرفه‌ای، سازمانی (قبلاً کارگزار و کاربری) و معماری.

سال 2010 – Delphi-13

دلفی 2010 (با کد نام ویور، با نام مستعار دلفی 14؛ هیچ نسخه 13 تولید نشد )، در تاریخ 25 اوت 2009 منتشر شد و نسخه یونیکد دوم از دلفی است. این شامل یک کامپایلر اطلاعات نوع زمان اجرا (RTTI) سیستم جدید، پشتیبانی از ویندوز 7 واسط Direct2D، صفحه نمایش و حرکات، یک قالب کد منبع، بصری دیباگر و گزینه را لمسی که در پالت ابزار یک جزء در IDE نیز اضافه شد. این سیستم جدید باعث می شود RTTI اجرایی بزرگتر از نسخه های قبلی.

Embarcadero Delphi XE

دلفی XE (با نام مستعار دلفی 2011، [12] کد نام Fulcrum )،  در 30 آگوست سال 2010 با پشتیبانی دلفی برای Amazon EC2 , Microsoft Azure منتشر شد،

Delphi Starter Edition

در 27 ژانویه، 2011 امبارکادرو اعلام کرد در دسترس بودن یک نسخه Starter جدید است
که به توسعه دهندگان مستقل، دانش آموزان و کسب و کارخردتولیدشد

Embarcadero Delphi XE2

در سپتامبر 1، 2011 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو XE2 (با کد نام پالسار Pulsar) که شامل دلفی XE2 و C ++ Builder، PRIZM XE2 و RadPHP XE2.

دلفی XE2 با پشتیبانی از ویندوز 64 بیتی (به جز نسخه استارتر )، و علاوه بر این به نسخه های 32 بیتی طولانی پشتیبانی، با برخی از سازگاری. برنامه های کاربردی برای سیستم عامل های 64 بیتی می تواند استفاده کرد ،
XE2 IDE می توانید برنامه های 64 بیتی در ویندوز 8 و بالاتر ایجاد کرد.

دلفی XE2 با پشتبیانی ازدوکتابخانه VCL کتابخانه فایرمانکی ، و یک کتابخانه جایگزینی به نام فایرمانکی که پشتیبانی از ویندوز، Mac OS X و آی فون اپل، آی پاد لمسی و دستگاه های قابل حمل اپل عرضه شد.
فایرمانکی با VCL سازگار نیست؛ یکی یا دیگری فقط باید استفاده شود هر دو انکان استفاده هم زمان وجود ندارد

امبارکادرو می گوید که پشتیبانی سیستم عامل از لینوکس است “که برای نقشه راه در نظر گرفته “،
برای پشتیبانی اندروید ،اضافه کردن  “امکانات متعهدی به … فایرمانکی … انتظار میرود برای روز رسانی به طور منظم و مکرر به فایرمانکی”. در آینده

نسخه های قبل از سال 2013 تنها توسعه پلت فرم IOS با Xcode 4.2.1 و پایین تر، OS X نسخه 10.7 و پایین تر، و iOS SDK 4.3 و قبل از آن پشتیبانی می شود.

Embarcadero Delphi XE3

در 4 سپتامبر، 2012 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو XE3، که شامل دلفی XE3، و C ++ Builder.

دلفی XE3 بومی پشتیبانی از هر دو 32 بیتی و 64 بیتی نسخه های ویندوز (از جمله ویندوز 8)، و پشتیبانی از سیستم عامل Mac OS X فراهم می کند با چارچوب فایرمانکی 2 / FM². پشتیبانی از iOS با انتشار XE3 ابتدا (به قصد اضافه کردن پشتیبانی تماس با یک محصول جداگانه موبایل استودیو) کاهش یافت

Embarcadero Delphi XE4

در 22 آوریل، 2013 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو XE4، که شامل دلفی XE4، و C ++ Builder.

دلفی XE4 انتشار اولین پلت فرم تلفن همراه فایرمانکی، شامل کراس پلت فرم توسعه نرم افزار تلفن همراه برای شبیه ساز iOS و دستگاه های iOS است.

در این نسخه امبارکادرو معرفی دو کامپایلر جدید برای برنامه های کاربردی موبایل دلفی، دلفی کامپایلری برای شبیه ساز iOS و کامپایلری برای دلفی برای دستگاه های iOS. این کامپایلر به طور قابل توجهی از کامپایلر دسکتاپ های Win64 متفاوت بوده، مونتاژ خطی از دستورالعمل CPU، و شش نوع قدیمی تر رشته مانند PChar پشتیبانی نمی کند.

کامپایلر جدید تلفن همراه پیش برد مفهوم از بین بردن اشاره گر. کامپایلر جدید نیاز به یک سبک صریح و روشن از هدایت داده به و از API های خارجی و کتابخانه ها.

دلفی XE4 زمان اجرا کتابخانه (RTL) برای مبتنی بر 0 بهینه سازی شده، فقط خواندنی (تغییر ناپذیر) رشته یونیکد، است که نمی توان به منظور تغییر شخصیت فردی خود را نمایه شده است. RTL همچنین می افزاید: روال استثنا بر اساس وضعیت بیتی برای پردازنده های ARM که وقفه استثنا تولید نیست.

Embarcadero Delphi XE5
در 12 سپتامبر، 2013 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو XE5، که شامل دلفی XE5 و C ++ Builder.

در این نسخه اضافه شد : پشتیبانی برای آندروید (به طور خاص: دستگاه های V7 ARM در حال اجرا شیرینی زنجفیلی (2.3.3-2.3.7)، ساندویچ بستنی (4.0.3-4.0.4) و ژله باقلا سبز (4.1.x، 4.2.x، 4.3.x )) و iOS 7.

Embarcadero Delphi XE6

در 15 آوریل، 2014 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو XE6، که شامل دلفی XE6 و C ++ Builder.

این اجازه می دهد برای ایجاد برنامه های بومی وارد شده برای تمام سیستم عامل برای، دسکتاپ، موبایل، و دستگاه های پوشیدنی مانند عینک گوگل ، تنها با یک C ++ یا پاسکال شی گرا (دلفی) کدهای. RAD استودیو XE6 اضافه میکند : حمایت برای آندروید 4.4 کیت کت. همچنین ممکن شد به ایجاد برنامه های فایرمانکی موبایل برای آندروید.

Embarcadero Delphi XE7

در 2 سپتامبر، 2014 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو XE7، که شامل دلفی XE7 و C ++ Builder.

را قادر می سازد دلفی / Object Pascal و C ++ توسعه دهندگان به گسترش برنامه های کاربردی ویندوز موجود و ساخت برنامه های که متصل رومیزی و دستگاه های تلفن همراه و بازی، خدمات ابر، و داده ها و رابط های برنامه کاربردی. همچنین، این توسعه دهندگان را قادر به گسترش برنامه های کاربردی ویندوز با استفاده از وای فای و بلوتوث نرم افزار اتصال اینترنت، و ایجاد کد رابط کاربری مشترک در سراسر عوامل شکل دستگاه های متعدد، و غیر

Embarcadero Delphi XE8

در 7 آوریل، 2015 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو XE8، که شامل دلفی XE8 و C ++ Builder.

Embarcadero Delphi 10 Seattle

در 31 آگوست، 2015 امبارکادرو منتشرکرد RAD استودیو 10 سیاتل، که شامل دلفی و C ++ Builder.

Embarcadero Delphi 10.1 Berlin

در 20 آوریل، 2016 امبارکادرو منتشر کرد RAD استودیو 10.1 برلین، که شامل دلفی و C ++ Builder، هر دو کد بومی تولید شده برای سیستم عامل های ویندوز 32 و 64 بیتی، OSX، iOS و اندروید (ARM، MIPS و پردازنده های x86).

بورلندشرکت CodeGear را به Embarcadero Technologies در سال 2008 فروخت. Embarcadero امتیاز CodeGear را که توسط Borland تولید شده بود خریداری کرد و به توسعه Rapid Application Development(RAD)  در حال پرداختن است

به نظر می رسد که این فعالیتها باعث ثبات Delphi در دنیای برنامه نویسان شود و نگرانی های Borland و برنامه نویسان که همیشه می ترسیدند که مبادا با ضعیف شدن Windows جایگاه خود را از دست بدهند حال به افتخار و آرامش برای آنان و نگرانی برای طرفداران Microsoft تبدیل شده است.

[adinserter block="1"]
4.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا